Är det bara hoppryttare?

Överallt, till höger vänster och fram tillbaka så skriver och säger folk att det är såå synd om ponnyerna som blir tävlade i hoppning. Dom blir slitna i munnen och piskade och sporrade och allt vad ni kan komma på.
Ja visst, det händer inom hoppningen, det kan jag inte säga emot.

Men ska man inte se sig om sitt eget hus innan man kommenterar andras?


Om ni tänker efter så i hoppningen och terrängen låter vi åtminstonde hästarna ha deras mest naturliga gångart som råkar vara galoppen. Vi låter dom sträcka ut i sin bästa gångart.
Men vad sysslar ni dressyrryttare med då? Jo, ni sitter och plockar ner hästarna i den kortaste skritt, trav och galopp ni kan hitta, det är ett halelujah moment om hästen slipper gå i form när ni rider! Större delen av ridningen består dessutom av trav, vad hände med naturligt där?
Ridningen är ju inte precis något naturligt för hästar, egentligen ska vi bara låta dom promenera runt på vägar bäst dom vill, utan sadel träns och liknande. Men ska vi bara slänga iväg dom mitt i vintern? Nej.

Nu börjar jag komma in lite på fel spår känner jag!
Dressyrhästarna går ihopkrullade och skaffar sig muskler på ställen en "normal" häst inte skulle ha det på. Hopphästar har den rätta spänsten och musklerna som de vilda hästarna hade, och dom är oftast mycket piggare och har med "GO" i sig, dom flesta är ju säkert gladare också.
Nu syftar jag ju såklart inte på alla hästar som inte är specifika inom dressyren, utan även skogsmullehästar och liknande!

Tänk efter innan ni klagar, ni är inte mycket bättre själv!

Det är många hoppryttare som slänger på pelham och pessoa och allt vad det heter som ni kan klaga på, men det är väl inte lika schysst att sitta med 2 st bett som tillexempel kandar? Om ni nu är sååå duktiga, varför kan ni inte rida på ett vanligt tränsbett? Precis.



Kommentarer
Postat av: Emelie

en sak som du kanske har missat är att när de går på tyglen blir det mke skönare för dem att gå för de får upp ryggen och trampar under sej bättre.

inget elakt menat men jag har för mej det

2011-06-21 @ 07:40:30
Postat av: Lizette Pressfeldt

en fråga bara, översta bilden, är det ett hack o ett vanligt bett jag synar? i så fall riktigt onödigt..

2011-09-27 @ 11:28:56
URL: http://lizettepressfeldt.se
Postat av: Maja

Det är faktiskt inte alla dressyrryttare som bara tänker på långsamt, fint och vackert. Jag har själv en dressyrponny(5 år) men även vi kan gasa på och hoppa hinder och oxrar på 110! Min hopptränare(A-tränare) är alltid med när jag hoppar, så att jag inte lär honom fel.

Han tycker väldigt mycket om att gå dressyr, även om han kan bli lite flum.

Men vad händer egentligen när en hoppryttare(jag säger inte alla) har en massa skarpa bett för att få kontroll på hästen. Även i hoppning krävs väldigt mycket dressyr, och det räcker inte med att man bara flum-rider, utan verkligen arbetar hästen, dock behöver den ju inte gå med huvudet mot bogen bara för att det gäller dressyr.

I VM/OS mm MÅSTE man ha kandar, fråga mig inte varför, jag har funderat på det... Dock så får man inte rida på stångbettet, utan det ska bara vara ungefär som ett stöd, eller något liknande.

2011-12-16 @ 11:01:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0