Åsiktsinlägg ridskolebarn/ridskolor

Tänkte skriva mina åsikter om ridskolebarn och ridskolor!

Ridskolan. Platsen där alla börjar. Den är viktig för grunden av sin ridning och den borde ALLA vara med på, inte bara köpa en häst och hoppas på det bästa.
När jag tänker ridskolebarn snabbt så ser jag små nybörjare med gummistövlar och jofa hjälm. Men den gruppen av ridskolebarn är bara en del av detta. Jag anser att man kanske inte kan utveckla sin ridning liak mycket som om man tränar för en tränare. Ridskolan är ju främst för att alla ska lära sig grunden och kunna rida en häst ordentligt som småningom.

Sen tycker jag faktiskt synd om dem som inte får någon häst av sinaföräldrar trots att dem har ridit i hur länge som helst. Sen finns det dem som får en häst efter någon termin. Jag menar man rider ju ungefär en gång i veckan och på några terminer så kan man ju inte lära sig ALLT jag gick en kort period på ridskola innan jag fick harry. Men jag red lektion en gång i veckan och hade skötar dag en gång i veckan sen fick jag även vara där och hjälpa till och rida utöver detta för ridskolan jag red på hade inga stränga regler och man fick lära sig allt. Jag menar vad lär man sig om man rider runt runt runt runt i ett ridhus/paddock? Jo, inte mer än det. Man vill ju kunna rida ut, ha kul och busa i skogen och hoppa små stockar.

Jag har gått på två olika ridskolor, en med skitstränga regler och där man alltid red med sadel i en paddock/ridhus, helt jäkla meningslöst för mig, jag lärde mig INGENTING. Jag lärde mig på den andra ridskolan hur man gjorde något annat än att rida runt hela tiden. Eftersom att man fick hämta sin häst själv på betet om man red i första gruppen så red man upp dem därifrån barbacka = balans man red barbacka en gång i månaden en hel lektion. Man fick hoppa en gång i månaden, man fick rida dressyr en gång i månaden, man fick rida ut en gång i månaden = VARIERAD ridning. På den andra riskolan så fick vi rida ut EN enda gång på ett halvår och det var skritt runt hagarna och man red ALDRIG barabacka. Jag slutade efter ett tag på den tråkiga ridskolan och fortsatte på den varierade som jag köpte harry ifrån. Kände ju redan honom innan jag köpte honom, så jag  visst evad jag gav mig in på!<3

Jag stod kvar på den riskolan och fick hjälp av ridlärarens dotter, Louise. Tillsammans fick vi harry från att inte kunna stå still en enda sekund, ha huvudet RÄTT upp i luften och springa in i hinderna och skena efter till att kunna gå i form, hoppa runda fina språng och stanna honom efter hinderna. Tack vare henne så kom jag igång med honom ordentligt!


Men nu till ridskolebarn.
Det finns en del som är supergulliga¨och ser upp till en, sen finns det avundsjuka skitungar rent ut sagt som tror att dem är bäst och vet bäst alltid. Seriöst såna pallar jag inte med, man säger att dem har fel och då blir dem skitsura och kaxa emot, och säga "min ridlärare sa det" men ooooorka, din ridlärare och du är så jävla perfekta och ni har A L D R I G fel!! Seriöst ge upp.

Sen om man rider på ridskola (inte på den roliga som jag gick på) så lär man ju inte sig att sadla tränsa utan hästen står där uppbunden med allting färdigt! Låt ungarna lära sig istället för att få allting serverat. Sen mockar dem ju inte och tar inte alls lika mycket ansvar som man har när man är hästägare. Lär dem, snälla jag pallar inte träffa folk som nyss fått sin första häst men inte kan sadla, inte kan få sin häst i form, inte vet om man ka ta kisset i boxen, hur höet ska lukta/se ut, hur man gör när man blandar betfor. Dem kan inte detta för dem får inte lära sig det på ridskolan. Jag tycker att innan man skaffar häst bör man lära sig detta först.

Vad tycker NI om detta ämnet? Vill ha en diskussion!!

Bild från början av 2008, snygg outfit! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0