Hästarnas välmående

Jag tycker alla hästar ska få vara just det dom  är och var från början - Hästar.
Men ska inte trycka in dom i ett litet utrymme hela dagen och sen låta dom gå i en minihage i 2 minuter, eller som jag vet några gör - inte alls. När man frågar varför är svaret "För att h*n inte ska bryta benet".
Det är mycket, mycket MYCKET större skaderisk på hästar som inte får vara ute, ha det i baktanken!

Men här är iallafall mina åsikter om hagtider, bete, mat, täcken och allt annat!

Hagtider
Jag vill att min häst ska vara ute så mycket som det bara går! När han kom så fick han gå på lösdrift vilket var väldigt bra för han var omöjligt stel på morgonen! Om dom är ute dygnet runt så rör dom på sig hela tiden, förutom när dom sover.
Men nu när vi var i stall så tror jag dom går ut vid 7 på morgonen (olika såklart, men på ett ungefär) och går in vid 5 på vintern och 6-7 när det är varmare, ibland upp mot 8 tiden. Nu menar jag ju inte såklart sommarbetet, för då kommer dom inte alls in!
Sommarbete tycker jag är ett absolut måste nästan, om hästen inte har fångrisk såklart, då är det ju en självklarhet att den inte ska. Men om hästen klarar av betet utan att bli sjuk så är det klart den ska det! Just nu går Diingo på ett lite mindre bete i det stallet han står i men efter Eslöv kommer han åka ner på ett riktigt, jättestort till Elaiza.
Efter sommaren kommer vi ta hem hästarna igen, men det är bara tills vi flyttar! Dom kommer då gå på lösdrift igen, jag tycker det är helt super! Sen om man har knoppat är det bara till att göra som vi tänkte; att man har en box vägg i vägg med lösdriften.

Täcke och grimma
På vintern är täcke att absolut måste på Diingo, han är en extremt frusen. Om han är helklippt har han ett tjock termotäcke och ett tjockt vintertäcke, då mår han som bäst! När det är som kallast på vintern brukar jag lägga termotäcke över sadel och allt och sen sitta på det, så är han helt varm och skön! Tänk själva att ha 2 täcken på sig och sen rida utan något alls, brr!
På sommaren har han som sagt sitt exemtäcke, det har han dygnet runt utom när jag rider. Vi har 2 stycken så om det regnat åker vi och bytar till det andra. Om regnet öser ner kan jag åka dit och lägga ett regntäcke på för då är det ingen stark sol eller insekter framme, med andra ord klarar han sig utan sitt exemtäcke.
Grimma har vi i detta stallet vi står i, men jag har den inte på nu för det är ju ändå jag som ska hämta honom. Hemma kommer vi absolut inte ha grimma på hästarna.
Inne i stallet har han inte grimma på sig men täckena sitter alltid på.

Foder och ensilage
Om vi inte räknar betet så får Diingo ett oranget mått (vet inte hur mycket det innehåller) müsli och x antal kg ensilage, har ingen aning om hur mycket då mamma fixar det!

Box

Boxen ska vara så stor och rymlig som möjligt och innehålla vattenspann, inte vattenkopp! Det är vetenskapligt bevisat att hästar dricker mycket bättre ur spann än kopp! Jag öser alltid in med halm och snålar inte, det kvittar ju om man snålar eller maxar tycker jag. Det ska vara mockat och fräscht varje dag och krubba samt spannar ska tvättas ur regelbundet så det inte möglar och bildas alger. På vintern är jag jättenoga med att fixa nytt vatten på grund av isen, det är viktigt tycker jag!

Bett
Min åsikter om bett är att man ska ha ett så snällt som möjligt, jag rider ju runt på 3-delat tränsbett på Diingo. Men jag respekterar och ner inte ner på dom som rider med skarpare, bara dom inte sitter och rycker hästen i munnen.

Benskydd och boots
Jag är allergisk mot folk som har fel storlek på benskydden, lär er hur stora dom ska vara! Bara för att man hittar några i cool färg är det inte en ursäkt till att köpa helt fel storlek! Boots är en jättebra sak att ha, tänkte ha det på Diingo när jag hittat ett par och ska köpa terrängboots!

Jag tycker även att...
...man ska putsa sina lädersaker ofta och rikligt, inte snåla! Då kan man likagärna skita i det.
...man ska ta av halmen från grepen innan man hänger upp den på väggen!
...man alltid ska svampa av hästen på sommaren efter varje ridpass, självklarhet för mig!
...man inte alltid ska rida runt på volten, inte heller bommar på volten. Det sliter som satan på hästens ben! Detsamma gäller longering!
...det ska vara obligatoriskt med magplatta på högre grästävlingar då hästar har broddar.
...det ska finnas fler cuper och meeting!
...man inte ska sopa eller slänga ner halm när hästar står inne.

Detta är MINA åsikter. Jag respekterar era men skiter fullständigt i dom, haha! Nej skämt åsido, berätta gärna vad ni tycker om de olika punkterna! :)


Hästar ska få vara hästar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0