Historien om Mandingo Del 1

Det var den 18 Januari 2010 som vår kompis Charlie skickade en annons på en brun New Forest C-ponny född 1990. Hon hade fått det bifogad ifrån sin kompis Cathrine som är väldigt seriös inom ponnyavel och bara skulle tipsat om fina och bra hästar, hon var dock inte ägaren. Vi visste priset och jag sökte runt på HästNet och hittade tillslut annonsen. Hästen hette Mandingo, hade gått LA hopp och LC dressyr. Jag kommer ihåg att jag hela tiden glömde bort namnet, haha!


Annonsbilden

Vi ringde och sa att vi var intresserade och skulle komma den 23:e januari. Dock blev det ett missförstånd med någon annan som skulle provrida den dagen så vi åkte dagen efter istället, när jag egentligen skulle hoppat en Clear Round med Dunder. Fast detta kändes ju lite viktigare kan jag väl säga. Så söndagen den 24:e januari 2010 åkte vi upp till Nösslinge i Kalmar, men vi tog faktiskt en mini-tur inom Gekås Ullared också, hehe..
Hur som helst så var det första jag såg på provridningen en väääldigt tjock och stor ponny inne i stallgången, herregud vad fet han var! Men huvudet.. Ååh vilket vackert huvud! Och ögonen var det finaste och mest glädjefyllda man kunde se!

Efter att ägaren Simone ridit en stund fick jag sedan testa. Allt gick bra fram tills galoppen då han skenade och sadeln åkte på sidan, haha! Envisa jag ville inte trilla ner i snödrivorna så jag fick faktiskt stopp på honom! Och kunde sedan rätta till sadeln. Trots detta visste jag att det var denna ponnyn jag ville ha!
Så samma dag skrev vi på papperna och tog med honom hem. Min fina, fina ponny.


Del av kontraktet

Precis hemkomna

Till att börja med fick jag skritta honom i 1 vecka innan jag började trava för han hade verkligen NOLL kondis. Senare när vi höll på i alla gångarter så var han väääldigt pigg och stark och vi körde på några skenturer till höger och vänster. Första gången jag hoppade var faktiskt inte planerat. Vi åkte bort till Viarps ridhus den 31:e januari där jag skulle rida med Fredrika och hennes häst. (Första gången jag var med honom i ridhus dessutom) Vi red dressyr och när vi gjort det ett tag så satte hon som var med Fredrika fram några sockerbitar på en rad. Sen kom jag i trav över det! Diingo blev sjukt chockad och kastade sig åt höger och vänster innan, han tyckte även dom var jätteläskiga! Men det blev inget stopp utan han tog ett helikoptersprång och jag satt där med dressyrsadel och dressyrläder, haha! Men vi kom i galopp sen och det blev ett mycket, mycket bättre språng, men gud vad fort det gick! Han skenade på som en galning mot det!


Första ridturen hemma, 25:e januari


Ridhuset med Fredrika & Shaggy den 31/1. Shaggy och Diingo är lika gamla förrästen.

Vi hoppade efter det några gånger till och det gick verkligen i 200 km/h! Men vi bestämde oss för att den 25 april starta vår första klubbtävling på Viarp, Mini LD & LD. Han var jättefin och vi blev felfria i Mini LD:n! Sen i LD:n fick vi 4 fel, men det var mitt fel! Till att börja med red jag förbi ett hinder, men jag gjorde en snygg sväng och fick inga fel där. Sen gör jag SAMMA MISSTAG IGEN! Fast på ett annat hinder! Men då gick det inte att svänga tillbaka tyvärr. Men han hoppade iallafall som han skulle och vi fick med oss en rosett hem.


Kunde tyvärr inte hitta den större varianten av denna bilden, men det är iallafall efter min Mini LD runda!

Den 1:a maj skulle vi tävla vår första lokala och vi tog även den på Viarp för att det var hemmaklubben och vi hade övat på dom hinderna många gånger. Tyvärr hade dom av någon anledning inte lika låga klasser som dom hade haft året innan, så vi fick ta dom lägsta som blev LD+5 och LC. LC:n var en chansning och om jag kände att han inte orkade så hade vi bestämt att jag skulle gå ut. Vi började iallafall då med LD+5 och jag körde hela banan i ett rysligt tempo! Precis som alltid var jag snabbast i grunden, haha! Väl i omhoppningen gick det så snabbt att det blev jättesvårt att svänga och vi stog nästa stilla så snabbt det blev i dom korta svängarna. Men vi knep sista placeringen och blev 4:a! Ni anar inte så glad jag var den dagen! Sen i LC så kändes han trött redan på framhoppningen och första hindret och la till ett stopp på 2:an. Jag tyckte synd om honom och gick då ut, haha!


LD+5 1 maj i Viarp

Prisutdelning LD+5 i Viarp 1 maj, 4:a!

Vår 3:e tävling var faktiskt mer än en månad senare, jag tävlade med Dunder rätt så mycket däremellan. Vi tävlade då i Eslöv som var nästan exakt ett år sedan, den 20:e juni. Vi startade LD och LC och i LD:n stannade han på 4:an. Det var då jag fick mitt kända uttryck "Fyyy Diingo". Haha! Alla piskade sina hästar, men jag tillrättavisade ;) I LC:n gick han sjukt fint men sen stannade han på sista i grunden! Jag var sur som ett bi, haha!



LD Eslöv 20 juni, det var här han började med sitt "stanna på första hindret" Fast han hoppade stillastående på första bilden
Andra bilden är det han stannade på i klassen och ni får se ett exempel på mina flaxarmar jag har övat bort, haha!




Del 2 får ni senare/imorgon! :)

Kommentarer
Postat av: Denice

SV; Nä jag hade inte tänkt rida dressyr direkt, mest bar rida ut och ha kul :) Speciellt ha kontroll över honom ^^ Problemet är inte att han inte är pigg mot hinder för det är han verkligen, men så att han inte blir uttråkad :)

2011-06-22 @ 21:33:23
URL: http://ponnysmurfarna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Söt häst!

2011-06-22 @ 22:32:04
URL: http://hestspecial.blogg.se/
Postat av: Denice

SV; Nej nej inte varje vecka, jag gjorde det ju innan men det blev för mycket så nu kommer jag hoppa 2 gånger i månaden ungefär :)

2011-06-22 @ 23:20:50
URL: http://ponnysmurfarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0