Klasser för överåriga ryttare

Tycker ni inte att det borde finnas fler klasser ute för överåriga ryttare, dvs ryttare som egentligen är för gamla för sinna ponnys. Jag har sett en enda tävling, EN!, som hade det så här. Jag var inte med där då jag gjorde något annat, men det var en dressyrtävling för överåriga ryttare. Då hade dom inte en för varje kategori utan det var för just alla överåriga.

Det borde absolut finnas fler av dessa tävlingar. Om man är 150 lång och har slutat växa men är över 13 år, ska man inte få rida B-ponny då utan sitta på en 165 häst istället? Visst det finns ju c och d-ponny, men när man är över 18 år då? Om man verkligen vill ut och tävla men inte har styrkan/längden för att hålla om en häst som rent av är för stor för en, varför ska man då rent ut sagt bli tvingad till att göra detta? Det är ju inte riktigt samma sak att sitta och hoppa runt i små Pay & Jumps när man kanske innan man blev överårig tävlade LA-Msv eller liknande.

Undantag finns det ju såklart, man ska ju inte få starta om man väger 80kg och är 180 lång på b-ponny. Domaren borde då kunna säga antingen att man inte får starta på grund av att man är för lång, men bara i yttersta fall om ryttaren verkligen är överdrivet lång. Annars kan dom ju säga att detta är sista man får starta eller liknande. Man kan ju faktiskt inte sitta på småhästar när man är 1m för lång, det förstår jag ju sälv. Men om man är så grymt liten, varför ska man inte få göra det?


Denna bilden är tagen den 1 april 2011. Här rider jag på B-ponny och är med andra ord för gammal för att tävla honom i alla dicipliner. Ser det verkligen jättehemskt ut? Hindret är 90-95cm högt, LA-LA+5.

Jag känner en tjej som är mycket mindre än mig, hon kan bara vara 155cm eller något och hon väger absolut ingenting. Hon hade lätt kunnat hoppa runt MsvB banor på en liten B-ponny utan att den hade känt någon skillnad emot om en 7-åring suttit på. Men denna tjejen är nu 19 år gammal och får med andra ord inte starta någon kategori av ponny alls! Antingen får hon hoppa runt på unghästklasser eller pay & jumps, eller så får hon starta storhäst. Men hon gör faktiskt det förstnämnda, för hon når inte runt på en storhäst. Visserligen hade det kanske gått på en storhäst på 150, möjligtvis, men i de flesta fall har en så liten inte så mycket kapacitet och kan inte hoppa så högt. Och denna tjejen älskar att tävla och har tävlat höga klasser, ska nu hennes längd stoppa henne?

Jag tycker ridsport och alla klubbar borde tänka om på detta och ha fler klasser för överåriga. Jag tror faktiskt att detta kan vara väldigt uppskattat. Hur kul är det dessutom om man ska utbilda en massa ponnys men är för gammal för att skaffa meritier på dom, förutom unghästklass?

Vad tycker ni om detta? Borde det finnas fler klasser för överåriga? Jag vill höra era åsikter!

Kommentarer
Postat av: Natalie - hoppryttare.wordpress.com

Tycker du har helt rätt i det du skriver, skulle vara en superidé men du skrev "Men denna tjejen är nu 19 år gammal och får med andra ord inte starta någon kategori av ponny alls! Antingen får hon hoppa runt på unghästklasser eller pay & jumps, eller så får hon starta storhäst". Hon kan ju faktist tävla ponny som storhäst.

2011-06-25 @ 19:34:53
URL: http://hoppryttare.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0