Min och Diingo's Historia Del 1


Allting började i Januari 2010, det exakta datumet kan jag inte minnas.
Vi fick tips av Charlie som fick tips av sin kompis Cathrine om en lite äldre C-ponny. Hon skickade lite info över facebook och vi tyckte han lät jättefin, bilden ovan var bilden hon skickade med. Jag sökte runt lite på HästNet och hittade honom då, Mandingo stog det att han hette.
Vi ringde och sa att vi var intresserade och bestämde oss för att åka och titta den 23:e januari 2010, samma dag min lillasyster skulle ha sitt 4-års kalas.
Men sen visade det sig att någon annan skulle komma och provridam honom på förmiddagen, och dom sa då att vi kunde komma på eftermiddagen. Det gick inte på grund av kalaset så vi bestämde dagen efter, en söndag. Egentligen skulle jag tävlat en Clear Round med Dunder då, men vi valde att göra detta istället.

Så tidigt den 24:e januari 2010 åkte vi först och hämtade upp Charlie då vi ville ha med henne på provridningen. Vi åkte upp till Nösslinge (?) i Halland, fast först en tur in om Gekås i Ullared, hehe. Vi kom fram till en söt liten gård där vi såg 2 hästar gå i en hage. Det var en Haflinger med det sötaste huvudet i världshistorien, som en Welsh Mountain! där stog även en Fjording.
När vi kom fram mötte vi upp Micke, ägarens pappa kan man väl säga. Han var jättetrevlig och vi gick in i stallet. Där möttes jag av en grizzlybjörn, aka Diingo! Magen var enorm! Om jag inte vetat han var valack hade jag gissat på att han skulle föla samma dag! Sen var det cirka 15cm päls på det. Men huvudet.. Det sötaste huvudet på länge, så fint böjt och med uttryckfulla ögon.
Hans ägare Simone var vid honom och vi hälsade innan hon tränade och tog ut honom. Paddocken var genomfrusen så vi gick bort en liten, liten bit till ett stort och snötäckt fält. Simone började rida honom och det första man la märke till var ju steget! Fast snön hjälpte ju till lite, hehe..
När Simone ridit i alla gångarter var det slutligen min tur. Jag satte upp den denna tjocka häst och skrittade först en bit. Han var lite stark i traven, men han hade ju inte blivit riden på hur länge som helst! Det gick relativt bra ändå, men sen var det dags för galoppen.. Herregud säger jag bara. Hästen for iväg i lycka och sadeln började glida! Så där hängde jag på en vilt främmande häst, på sidan och fick inte stopp på honom, hur tror ni det gick?
Det gick faktiskt bra, jag fick stopp på honom! Jag var väldigt långt bort från mamma, Charlie, Simone och Micke, så jag travade dit. "Jag ska ha honom" var vad jag sa.


Efter att ha tagit in honom i stallet gick vi sedan in och skrev på papper! Jag fick stå som ägare såklart :) Simone var tvungen till att åka och jobba så hon gav oss en sadel hon hade där inne innan hon sprang iväg! Efter att vi skrivit på papperna fick vi se alla priser Simone och Diingo hade fått (inte rosetter utan pokaler och liknande) och jag kan säga att det var inte lite precis! Om jag inte minns fel hade dom vunnit KM några gånger, hehe.
Sen var det bara till att gå ut och hämta ponnyn och lasta upp honom i transporten, sen var jag en lycklig hästägare!

När vi kom hem släppte vi ut honom i hagen och han blev bra kompis med Elaiza och Dunder, innan han ställde sig nöjd och åt av ensilaget. Min kompis Fredrika ville se bilder så jag gick ut med digitalkameran i högsta hugg och fottade några bilder, här under är två av dom! Tog även en på kontraktet och la ut på BDB utan någon bildtext, allas kommentarer var "Tjoho!" och "Shit vad kul!".


Han ser nästan smal ut i täcket..

Det var det verkligen, jag hade fått en helt egen, ny häst ♥

Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0