Tävlingstiden med min underbara ponny del 1

Louise tyckte att jag skulle skriva om min tävlingstid med Harry, så det tänkte jag göra :)

Lättare att skriva om vår historia istället :)

Allt började 2007, Harry hade krockat med en annan häst för att han inte velat stanna med Louise under en provridning. Han ägdes av A-L (min ridskolelärare)  men eftersom nästan ingen våga rida honom eller klarade av honom så hade marcus honom nästan hela tiden, sen hände den olyckan. Han fick vila i ett halvår.
Jag hade inte ridit mer än en termin ungefär och jag red en ponny som heter Lara och skulle haft henne under sommaren men hon blev såld så jag fick ha en annan häst och just i den vevan så skulle Harry sättas igång. Jag älskar utmaningar och ville självklart prova trots att alla sa att han inte gick att rida.

(Han hade skrittat några gånger och lite och sånt innan jag skulle sätta igång honom till riktig ridning)

Iaf så var det uteritt och vi red på cykelvägen och när vi skulle galoppera så fick han PANIK och bara SKENADE förbi ALLA hästarna och äntligen fick stopp på honom så flåsade han och blåste upp sig, började hoppa och stegra lite smått innan dem andra hästarna kom ikapp. Jag älskade honom redan då<3

Det fortsatte såhär ett tag, sen så skulle dem sätta ut honom till försäljning igen, men vi köpte honom!<333
25/6-2007 - en dag att minnas(L)

Allt fortsatte såhär men sen fick jag hjälp av Louise. Jag red dressyr 4-5gånger i veckan och tränade 1-2ggr för henne och gjorde detta hela sommarlovet, han fick inte hoppa förrän jag hade kontroll eftersom han bara sprang in i hinderna annars! Det tog lång tid innan jag ens fick honom att göra halt och avbrott från galopp till trav är något som jag fortfarande har problem med, han bara drar upp huvudet, men det blir hela tiden bättre!

I början red jag ju med gummiband för att jag skulle kunna få honom att stanna, men slutade med den efter ett tag och Louise fick hoppa upp på honom flera gånger. Till slut fick vi äntligen han till att gå någorlunda lugnt och i form i alla gångarter dock så hade jag lite problem med galoppen när han blev helt sjukt stark så ni anar inte. Kunde som småningom börja hoppa lite, och shit vilken skillnad, från att springa in i hinderna för han inte hann se hindert för att han hade huvudet i himlen till att kunna kontrollera honom innan och efter hinderna och hoppa ordentligt.

Ska berätta en sak som är helt sjuk! Jag var så jäkla busig på den tiden och en gång när jag hoppade så hjälpte bea, rebecca & några andra till att höja och jag hoppade 110 och han bara flög över och sen så bad jag dem höja till 115 men dem höjde till hela 120!! Jag kom på det och han bara tog tag i det och svävade över det som ingenting. Han har hur mycket kapacitet som helst. 122 hög är han och hoppa 120!

Jag minns min första tävling som om det var igår, det var någon vecka efter köpet och innan jag fick hjälp av louise och jag hoppade en LD och fyfasen vad han sprang, felfri var vi men sen insåg jag att jag behövde hjälp med honom så jag bad ju Louise.


Prisutdelning i LD i frosta!<3

Mer kommer en annan dag!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0